ПРАВОВИЙ РЕЖИМ СПЕЦІАЛЬНИХ ТЕХНІЧНИХ ЗАСОБІВ НЕГЛАСНОГО ОТРИМАННЯ ІНФОРМАЦІЇ

Автор(и)

  • Олександр Гуменський Науково-дослідний центр незалежних судових експертиз Міністерства юстиції України https://orcid.org/0000-0001-6860-4925

DOI:

https://doi.org/10.32782/forensic.science.2025.1.8

Ключові слова:

спеціальні технічні засоби негласного отримання інформації (СТЗНОІ), експертна діяльність, судова експертиза, Європейський простір судово-експертної діяльності, альтернативні експертні висновки

Анотація

У статті висвітлено такий напрям діяльності у сфері експертного забезпечення розслідування правопорушень, пов’язаних із незаконним обігом спеціальних технічних засобів негласного отримання інформації (СТЗНОІ), як судова експертиза СТЗНОІ. Згідно із законодавством України спеціальні технічні засоби (далі – СТЗ) застосовуються під час проведення оперативно-розшукової, розвідувальної, контррозвідувальної діяльності, реалізації заходів із боротьби з тероризмом правоохоронними та іншими державними органами в межах, визначених законодавством України. З огляду на те, що негласне отримання і використання з будь-якою метою відомостей про особу без її згоди на це порушує конституційні права особи, здійснювати такі дії мають право лише уповноважені на те особи і з дотриманням встановленого порядку. Нині, коли під час російської збройної агресії Конституція України «поставлена на паузу», контроль за використанням СТЗ дещо послаблений, що може призвести до порушення конституційних прав і свобод громадян. Під час розслідування вказаних правопорушень обов’язковим є проведення експертизи для віднесення технічних засобів до СТЗНОІ. Встановлено, що судові експертизи СТЗНОІ проводяться виключно у СБУ. Чинна загальна експертна методика дослідження СТЗНОІ, а також розроблені окремі методики є власністю Українського науково-дослідного інституту спеціальної техніки та судових експертиз Служби безпеки України (ІСТЕ СБУ) та мають гриф обмеження доступу «Для службового користування», а отже, ознайомитися з ними можна тільки в ІСТЕ СБУ за додержанням певної процедури. Виключно із запропонованими законодавцем підходами можна говорити про забезпечення конвенційного права особи на справедливий судовий розгляд, закріплений у ст. 6 Європейської конвенції з прав людини, дотримання принципу змагальності сторін та «рівності можливостей», у відповідності до якого кожна зі сторін під час розгляду справи повинна володіти рівними можливостями, як-то отримання альтернативних експертних висновків, а також не мати якихось вагомих переваг над опонентом. З урахуванням усього наведеного вище обґрунтовано доцільність усунення монополії на проведення експертизи СТЗНОІ однією установою шляхом надання науково-дослідним установам судових експертиз Міністерства юстиції України можливості проведення таких експертиз.

Посилання

1. Khodorkovskiy and Lebedev v. Russia. App No. 11082/06 and 13772/05 (ECtHR, 25 July 2013). URL: https://hudoc.echr.coe.int/eng#{%22itemid%22:[%22001-122697%22]}.

2. Kliuiev O., Agapova О., Simakova-Yefremian E., Snigerov O. The Contribution of Forensic Examination to Ensuring the Right to a Fair Trial within ECtHR Case-law. Access to Justice in Eastern Europe. 2021. Vol. 4. Iss. 4. P. 104–115. DOI: https://doi.org/10.33327/AJEE-18-4.4-n000087.

3. Stoimenov v. the Former Yugoslav Republic of Macedonia. App No. 17995/02 (ECtHR, 05 April 2007). URL: https://hudoc.echr.coe.int/eng#{%22itemid%22:[%22001-80035%22]}.

4. Агапова О. В. Адміністративно-правове регулювання публічного адміністрування у сфері юстиції України в умовах європейської інтеграції : дис. … докт. юрид. наук : 12.00.07. Запоріжжя, 2024. 506 с. URL: http://phd.znu.edu.ua/page/Doc/2024/agapova/Agapova.pdf.

5. Конституція України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254к/96вр#Text.

6. Кримінальний процесуальний кодекс України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/4651-17.

7. Мазурков Д. Д. Розслідування незаконних придбання, збуту або використання спеціальних технічних засобів негласного отримання інформації : дис. … канд. юрид. наук : 12.00.09. Київ, 2015. 222 с.

8. Петрухин И. Л. Приватне життя (правові аспекти). Государство и право, 1999. № 11. С. 66.

9. Про контррозвідувальну діяльність : Закон України від 26.12.2002 № 374-IV. / Верховна Рада України. Відомості Верховної Ради України. 2003. № 12. С. 89.

10. Про ліцензування видів господарської діяльності : Закон України. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/222-19.

11. Про оперативно-розшукову діяльність : Закон України від 18.02.1992 № 2135-ХІІ. / Верховна Рада України. Відомості Верховної Ради України. 1992. № 22. С. 303.

12. Про організаційно-правові основи боротьби з організованою злочинністю : Закон України від 30 червня 1993 р. № 3341-ХІІ. / Верховна Рада України. Відомості Верховної Ради України. 1993. № 35. С. 358.

13. Про судову експертизу : Закон України від 25.02.1994 № 4038-ХІІ. / Верховна Рада України. Відомості Верховної Ради України (ВВР). 1994. № 28. ст. 232.

14. Яковлєв О. В., Гуменський О. А. Щодо проблем правового регулювання захисту приватного життя від втручання за допомогою спеціальних технічних засобів. Досудове розслідування: актуальні проблеми та шляхи їх вирішення : матеріали постійно діючого наук.-практ. семінару (м. Харків, 20 жовт. 2017 р.). Харків : Право, 2017. Вип. 9. С. 203–207.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-01-15

Як цитувати

Гуменський, О. (2025). ПРАВОВИЙ РЕЖИМ СПЕЦІАЛЬНИХ ТЕХНІЧНИХ ЗАСОБІВ НЕГЛАСНОГО ОТРИМАННЯ ІНФОРМАЦІЇ. Судова експертиза, (1), 55–62. https://doi.org/10.32782/forensic.science.2025.1.8

Номер

Розділ

Статті