LEGAL REGIME OF THE SPECIAL TECHNICAL EQUIPMENTS OF SECRET RECEIPT OF INFORMATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/forensic.science.2025.1.8

Keywords:

special technical equipments of secret receipt of information (STESRI), expert activity, forensic examination, European area of forensic activity, alternative expert opinions

Abstract

The article highlights such a direction of activity in the field of expert support for the investigation of offenses related to the illegal circulation of the special technical equipments of secret receipt of information (STESRI), as forensic examination of STESRI. According to the legislation of Ukraine, special technical equipments (hereinafter – STE) are used in conducting operational-search, intelligence, counterintelligence activities, and implementing measures to combat terrorism by law enforcement and other state bodies within the limits determined by the legislation of Ukraine. Given that the covert receipt and use for any purpose of information about a person without his consent violates the constitutional rights of a person, only authorized persons have the right to perform such actions and in compliance with the established procedure. Today, when during the Russian armed aggression, the Constitution of Ukraine is “put on pause”, control over the use of STE is somewhat weakened, which may lead to a violation of the constitutional rights and freedoms of citizens. When investigating the abovementioned offenses, it is mandatory to conduct an examination to attribute technical means to the STESRI. It has been established that forensic examinations of the STESRI are conducted exclusively in the Security Service of Ukraine (SSU). The current general expert methodology for the study of the STESRI, as well as the developed individual methodologies, are the property of the Ukrainian Scientific Research Institute of Special Equipment and Forensic Examinations of the Security Service of Ukraine (ISEE SSU) and have the access restriction stamp “For official use”, and therefore they can only be viewed in the ISEE SSU by following a certain procedure. Exclusively with the approaches proposed by the legislator, we can talk about ensuring the convention right of a person to a fair trial, enshrined in Article 6 of the European Convention on Human Rights, compliance with the principle of adversarial status of the parties and “equality of opportunity”, according to which each party during the consideration of the case must have equal opportunities, such as obtaining alternative expert opinions, and not have any significant advantages over the opponent. Taking into account all of the above, the feasibility of eliminating the monopoly on conducting the STESRI examination by one institution is justified by providing the scientific and research institutions of forensic examinations of the Ministry of Justice of Ukraine with the opportunity to conduct such examinations.

References

1. Khodorkovskiy and Lebedev v. Russia. App No. 11082/06 and 13772/05 (ECtHR, 25 July 2013). URL: https://hudoc.echr.coe.int/eng#{%22itemid%22:[%22001-122697%22]}.

2. Kliuiev O., Agapova О., Simakova-Yefremian E., Snigerov O. The Contribution of Forensic Examination to Ensuring the Right to a Fair Trial within ECtHR Case-law. Access to Justice in Eastern Europe. 2021. Vol. 4. Iss. 4. P. 104–115. DOI: https://doi.org/10.33327/AJEE-18-4.4-n000087.

3. Stoimenov v. the Former Yugoslav Republic of Macedonia. App No. 17995/02 (ECtHR, 05 April 2007). URL: https://hudoc.echr.coe.int/eng#{%22itemid%22:[%22001-80035%22]}.

4. Агапова О. В. Адміністративно-правове регулювання публічного адміністрування у сфері юстиції України в умовах європейської інтеграції : дис. … докт. юрид. наук : 12.00.07. Запоріжжя, 2024. 506 с. URL: http://phd.znu.edu.ua/page/Doc/2024/agapova/Agapova.pdf.

5. Конституція України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254к/96вр#Text.

6. Кримінальний процесуальний кодекс України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/4651-17.

7. Мазурков Д. Д. Розслідування незаконних придбання, збуту або використання спеціальних технічних засобів негласного отримання інформації : дис. … канд. юрид. наук : 12.00.09. Київ, 2015. 222 с.

8. Петрухин И. Л. Приватне життя (правові аспекти). Государство и право, 1999. № 11. С. 66.

9. Про контррозвідувальну діяльність : Закон України від 26.12.2002 № 374-IV. / Верховна Рада України. Відомості Верховної Ради України. 2003. № 12. С. 89.

10. Про ліцензування видів господарської діяльності : Закон України. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/222-19.

11. Про оперативно-розшукову діяльність : Закон України від 18.02.1992 № 2135-ХІІ. / Верховна Рада України. Відомості Верховної Ради України. 1992. № 22. С. 303.

12. Про організаційно-правові основи боротьби з організованою злочинністю : Закон України від 30 червня 1993 р. № 3341-ХІІ. / Верховна Рада України. Відомості Верховної Ради України. 1993. № 35. С. 358.

13. Про судову експертизу : Закон України від 25.02.1994 № 4038-ХІІ. / Верховна Рада України. Відомості Верховної Ради України (ВВР). 1994. № 28. ст. 232.

14. Яковлєв О. В., Гуменський О. А. Щодо проблем правового регулювання захисту приватного життя від втручання за допомогою спеціальних технічних засобів. Досудове розслідування: актуальні проблеми та шляхи їх вирішення : матеріали постійно діючого наук.-практ. семінару (м. Харків, 20 жовт. 2017 р.). Харків : Право, 2017. Вип. 9. С. 203–207.

Published

2025-01-15

How to Cite

Humenskyi, O. (2025). LEGAL REGIME OF THE SPECIAL TECHNICAL EQUIPMENTS OF SECRET RECEIPT OF INFORMATION. Forensic Science, (1), 55–62. https://doi.org/10.32782/forensic.science.2025.1.8

Issue

Section

Статті