ОСВІТНІ ПРОЄКТИ ЯК ОДИН ІЗ МЕХАНІЗМІВ ПІДВИЩЕННЯ ЯКОСТІ ДОСЛІДНИЦЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ СУДОВОГО ЕКСПЕРТА
DOI:
https://doi.org/10.32782/forensic.science.2025.1.11Ключові слова:
експерт, ефективність, кваліфікація, компетенція, дослідницька компетентність, освіта, освітній проєкт, судово-експертна діяльністьАнотація
Сучасний етап розвитку освіти супроводжується активним пошуком шляхів, які дозволять удосконалити освітнє середовище, підвищити його ефективність і відповідати викликам сучасності. Освіта XXI століття – це не лише підготовка до професійної діяльності, а й комплексний процес формування особистості, здатної відповідати викликам часу, жити у взаємодії зі світом і сприяти його розвитку. Однією з ключових характеристик цього процесу є необхідність оновлення освітньої парадигми, що охоплює ідеї саморозвитку, самоактуалізації, самовиховання та самоосвіти. Освітнє середовище має не лише надавати знання, а й формувати конкурентоспроможну особистість, здатну реалізувати себе в умовах швидкозмінного світу. Від якості освіти та рівня дослідницької компетентності судового експерта залежить ефективність розв’язання складних експертних завдань. При цьому здатність до постійного навчання й адаптації до нових викликів – важливі критерії ефективної роботи. Інновації в галузі криміналістики, розвиток нових видів експертиз і глобалізація правового середовища вимагають від сучасних судових експертів відкритості до нових знань і міжнародного співробітництва. Якісна освіта та високий рівень дослідницьких компетенцій не лише відіграють важливу роль у підвищенні ефективності роботи судового експерта, а й опосередковано сприяють забезпеченню верховенства права, захисту прав і свобод людини та справедливості у суспільстві. У статті розглянуто наукові підходи до змісту якості освіти, визначено основні проблемні питання підвищення якості освіти судових експертів. Зауважено, що високий рівень дослідницької компетентності судового експерта залежить у тому числі від рівня якості здобутої ним освіти й здатності до подальшої самоосвіти. Підкреслено актуальність ролі відкритих освітніх проєктів у підвищенні дослідницької компетентності судових експертів. Наголошено на важливості перейняття європейського та світового досвіду застосування освітніх інформаційних технологій та програм, які б сприяли підвищенню якості освіти вітчизняних спеціалістів у галузі судової експертизи та криміналістики.
Посилання
1. Овсянникова І. М., Степанова О. В., Шевченко І. В. Щодо дослідницької компетентності судового експерта. Теорія та практика судової експертизи і криміналістики. 2024. Вип. 3 (36). С. 162–183. doi: 10.32353/khrife.3.2024.11.
2. Полякова Г., Ліан Ч. Моделювання управління якістю підготовки здобувачів з фізичного виховання в умовах закладу вищої освіти (на прикладі КНР). Електронне наукове фахове видання «Адаптивне управління: теорія і практика». Серія «Педагогіка». 2023. Вип. 15 (29). https://doi.org/10.33296/2707-0255-15(29)-12 (дата звернення: 05.12.2024).
3. Слюсаренко В., Хомутенко О., Тарасютіна С. Проведення комплексних і комплексів судових експертиз із використанням спеціальних знань у галузі економіки. Теорія та практика судової експертизи і криміналістики. 2024. Вип. 1 (34). С. 209–222. doi: 10.32353/ khrife.1.2024.12.
4. Алєксєйчук В. І., Стародубов І. В. Підготовка фахівців у сфері судової експертизи: організаційні питання та перспективи. Юридичний вісник. 2022. № 2 (63). С. 228–235. doi: 10.18372/2307-9061.63.16734.
5. Петрова І. А., Гаспарян С. Г. Шляхи вирішення проблем судових експертів. Актуальні проблеми кримінально-правового, кримінально-процесуального та криміналістичного забезпечення України : мат-ли міжнар. наук.-практ. конф. (Дніпро, 30.11.2018). Дніпро, 2018. С. 144–145.
6. Заєць С. В. Сертифікація якості в освітній сфері: застосування ISO 9001 та ISO 21001. Освітня аналітика України. 2023. № 5 (26). С. 5–20. doi: 10.32987/2617-8532-2023-5-5-20.
7. Соколова І. В. Професійна підготовка майбутнього вчителя-філолога за двома спеціальностями : монографія / за ред. С. О. Сисоєвої. МОН України ; АПН України ; Ін-т пед. освіти і освіти дорослих. Маріуполь–Донецьк : АРТ–ПРЕС, 2008. 400 с.
8. Бусел В. Т. Великий тлумачний словник сучасної української мови. Київ ; Ірпінь : ВТФ «Перун», 2005. 1728 с.
9. Енциклопедія освіти. Академія пед. наук України / головн. ред. В. Г. Кремень. Київ : Юрінком Інтер, 2008. 1040 с.
10. Романенко Ю. А. Сучасне поняття «якість вищої освіти». Електронний збірник наукових праць Запорізького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти. 2014. Вип. № 2 (16). URL: https://zoippo.zp.ua/pages/publications/el_gurnal/pages/vip16.html (дата звернення: 02.12.2024).
11. Батечко Н. Г. Феномен якості вищої освіти в сучасному науковому дискурсі. Освітологічний дискурс. 2017. № 3–4. С. 1–16.
12. Чемерис О. А. Якість освіти як загальна тенденція європейської інтеграції. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. 2005. Вип. 25. С. 219–221. URL: h t t p : / / e p r i n t s . zu.edu.ua/id/eprint/1463 (дата звернення: 02.12.2024).
13. Лукіна Т. О. Управління якістю загальної середньої освіти : навчально-методичний посібник. Київ : Педагогічна думка, 2020. 230 с.
14. Кісіль М. В. Оцінка якості вищої освіти. Вища освіта України. 2009. № 14. С. 82–87.
15. Теоретико-методичні засади забезпечення якості освіти : монографія / за заг. ред. Д. В. Карамишева. Харків : ХарРІ НАДУ «Магістр», 2020. 180 с.
16. Про освіту : Закон України від 05.09.2017 р. № 2145-VIII. Відомості Верховної Ради України. 2017. № 38–39, ст. 380. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 02.12.2024).
17. Про національну доктрину розвитку освіти : Указ Президента України від 17.04.2002 р. № 347. Офіційний вісник України. 2002. № 16. ст. 860. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/347/2002#Text.
18. Якість освіти. URL: https://mon.gov.ua/tag/yakist-osviti?&type=all&tag=yakist-osviti (дата звернення: 02.12.2024).
19. Memorandum on higher education in the European community. URL: https://kritischestudentenutrecht.wordpress.com/wp-content/uploads/2009/06/ec-memorandum-on-higher-education-1991.pdf (дата звернення: 03.12.2024).
20. Михайліченко М. В., Рудик Я. М. Освітні технології : навчальний посібник. Київ : ЦП «КОМПРИНТ», 2016. 583 с.
21. Ревенко Т. Щодо питання сутності освітнього процесу у вищій школі. Публічне управління XXI століття: світові практики та національні перспективи : збірник тез XVIII Міжнар. наук. конгресу (м. Харків, 26 квіт. 2018 р.). Харків, 2018. С. 331–334.
22. Agapova O. Building Resilience of the Ukrainian Educational System Through International Legal Protection Mechanisms. In: Nechyporuk, M., Pavlikov, V., Krytskyi, D. (eds). Integrated Computer Technologies in Mechanical Engineering-2023. ICTM 2023. Lecture Notes in Networks and Systems, Vol. 996. Springer, Cham. 2024. https://doi.org/10.1007/978-3-031-60549-9_4.
23. Тверезовська Н. Т., Касаткін Д. Ю. Міжнародні стандарти забезпечення якості освіти. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2012. Вип. 32. С. 443–448. URL: https://www.researchgate.net/publication/318018183_Miznarodni_standarti_zabezpecenna_akosti_osviti.
24. Овсянникова І. М. Щодо деяких проблемних освітніх питань судових експертів в умовах євроінтеграції. Актуальні питання судової експертизи і криміналістики : збірник матеріалів міжнар. наук.-практ. конф. з нагоди 100-річчя від дня народження М. С. Романова (Харків, 17.05.2024). Харків : ННЦ «ІСЕ ім. Засл. проф. М. С. Бокаріуса», 2024. С. 183–185.
25. Кофанов А. В. Деякі аспекти проблематики підготовки судових експертів, їх взаємодії з керівництвом та оцінки проведених ними досліджень. Криміналістичний вісник. 2013. № 2. С. 107–115.
26. Ovsiannykova I., Mykhalskyi O. Concerning some educational issues of forensic experts in the context of European integration. Rīga Stradiņš University Faculty of Law Electronic Scientific Journal of Law. Riga: RSU, 2024, Nr. 2 (29). Р. 54–60. https://doi.org/10.25143/socr.29.2024.2.54-60.
27. Palkova K., Agapova O., & Zīle A. OER as a Tool for Sustainable Development: The Ukrainian-Latvian Experience of Forensic Science Experts. European Journal of Sustainable Development, 2021. 10(3), 15. https://doi.org/10.14207/ejsd.2021.v10n3p15.
28. Kliuiev O., Agapova O., Palkova K. International projects as a new form of collaboration in the sphere of expert ensuring of justice. Archives of Criminology and Forensic Sciences. 2020. No. 2. Рр. 24–32. DOI: 10.32353.ACFS.2.2020.01.