EDUCATIONAL PROJECTS AS ONE OF THE MECHANISMS FOR IMPROVING THE QUALITY OF RESEARCH COMPETENCE OF A FORENSIC EXPERT
DOI:
https://doi.org/10.32782/forensic.science.2025.1.11Keywords:
forensic expert; efficiency; qualification; competence; research competence; education; educational project; forensic expert activityAbstract
The current stage of education development is accompanied by an active search for ways to improve the educational environment, increase its efficiency and meet the challenges of our time. Education of the 21st century is not only preparation for professional activity, but also a complex process of forming a personality capable of meeting the challenges of time, living in interaction with the world and contributing to its development. One of the main characteristics of this process is the need to update the educational paradigm, which includes the ideas of self-development, self-realization, self-education and self-education. The educational environment should not only provide knowledge, but also form a competitive personality capable of realizing themselves in a rapidly changing world. The effectiveness of solving complex expert tasks depends on the quality of education and the level of research competence of a forensic expert. At the same time, the ability to continuously learn and adapt to new challenges are important criteria for effective work. The innovations in the field of forensic science, the development of new types of expertise and the globalization of the legal environment require modern forensic experts to be open to new knowledge and international cooperation. High-quality education and a high level of research competencies not only play an important role in improving the efficiency of a forensic expert’s work, but also indirectly contribute to the rule of law, protection of human rights and freedoms, and justice in society. The article examines the scientific approaches to the content of the quality of education and identifies the main problematic issues of improving the quality of education of forensic experts. It is noted that the high level of research competence of a forensic expert depends, inter alia, on the quality of his/her education and the ability to further self-education. The actual role of open educational projects in improving the research competence of forensic experts is emphasized. The importance of adopting European and world experience in the use of educational information technologies and programs that would help improve the quality of education of domestic specialists in the field of forensic science and criminalistics is noted.
References
1. Овсянникова І. М., Степанова О. В., Шевченко І. В. Щодо дослідницької компетентності судового експерта. Теорія та практика судової експертизи і криміналістики. 2024. Вип. 3 (36). С. 162–183. doi: 10.32353/khrife.3.2024.11.
2. Полякова Г., Ліан Ч. Моделювання управління якістю підготовки здобувачів з фізичного виховання в умовах закладу вищої освіти (на прикладі КНР). Електронне наукове фахове видання «Адаптивне управління: теорія і практика». Серія «Педагогіка». 2023. Вип. 15 (29). https://doi.org/10.33296/2707-0255-15(29)-12 (дата звернення: 05.12.2024).
3. Слюсаренко В., Хомутенко О., Тарасютіна С. Проведення комплексних і комплексів судових експертиз із використанням спеціальних знань у галузі економіки. Теорія та практика судової експертизи і криміналістики. 2024. Вип. 1 (34). С. 209–222. doi: 10.32353/ khrife.1.2024.12.
4. Алєксєйчук В. І., Стародубов І. В. Підготовка фахівців у сфері судової експертизи: організаційні питання та перспективи. Юридичний вісник. 2022. № 2 (63). С. 228–235. doi: 10.18372/2307-9061.63.16734.
5. Петрова І. А., Гаспарян С. Г. Шляхи вирішення проблем судових експертів. Актуальні проблеми кримінально-правового, кримінально-процесуального та криміналістичного забезпечення України : мат-ли міжнар. наук.-практ. конф. (Дніпро, 30.11.2018). Дніпро, 2018. С. 144–145.
6. Заєць С. В. Сертифікація якості в освітній сфері: застосування ISO 9001 та ISO 21001. Освітня аналітика України. 2023. № 5 (26). С. 5–20. doi: 10.32987/2617-8532-2023-5-5-20.
7. Соколова І. В. Професійна підготовка майбутнього вчителя-філолога за двома спеціальностями : монографія / за ред. С. О. Сисоєвої. МОН України ; АПН України ; Ін-т пед. освіти і освіти дорослих. Маріуполь–Донецьк : АРТ–ПРЕС, 2008. 400 с.
8. Бусел В. Т. Великий тлумачний словник сучасної української мови. Київ ; Ірпінь : ВТФ «Перун», 2005. 1728 с.
9. Енциклопедія освіти. Академія пед. наук України / головн. ред. В. Г. Кремень. Київ : Юрінком Інтер, 2008. 1040 с.
10. Романенко Ю. А. Сучасне поняття «якість вищої освіти». Електронний збірник наукових праць Запорізького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти. 2014. Вип. № 2 (16). URL: https://zoippo.zp.ua/pages/publications/el_gurnal/pages/vip16.html (дата звернення: 02.12.2024).
11. Батечко Н. Г. Феномен якості вищої освіти в сучасному науковому дискурсі. Освітологічний дискурс. 2017. № 3–4. С. 1–16.
12. Чемерис О. А. Якість освіти як загальна тенденція європейської інтеграції. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. 2005. Вип. 25. С. 219–221. URL: h t t p : / / e p r i n t s . zu.edu.ua/id/eprint/1463 (дата звернення: 02.12.2024).
13. Лукіна Т. О. Управління якістю загальної середньої освіти : навчально-методичний посібник. Київ : Педагогічна думка, 2020. 230 с.
14. Кісіль М. В. Оцінка якості вищої освіти. Вища освіта України. 2009. № 14. С. 82–87.
15. Теоретико-методичні засади забезпечення якості освіти : монографія / за заг. ред. Д. В. Карамишева. Харків : ХарРІ НАДУ «Магістр», 2020. 180 с.
16. Про освіту : Закон України від 05.09.2017 р. № 2145-VIII. Відомості Верховної Ради України. 2017. № 38–39, ст. 380. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 02.12.2024).
17. Про національну доктрину розвитку освіти : Указ Президента України від 17.04.2002 р. № 347. Офіційний вісник України. 2002. № 16. ст. 860. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/347/2002#Text.
18. Якість освіти. URL: https://mon.gov.ua/tag/yakist-osviti?&type=all&tag=yakist-osviti (дата звернення: 02.12.2024).
19. Memorandum on higher education in the European community. URL: https://kritischestudentenutrecht.wordpress.com/wp-content/uploads/2009/06/ec-memorandum-on-higher-education-1991.pdf (дата звернення: 03.12.2024).
20. Михайліченко М. В., Рудик Я. М. Освітні технології : навчальний посібник. Київ : ЦП «КОМПРИНТ», 2016. 583 с.
21. Ревенко Т. Щодо питання сутності освітнього процесу у вищій школі. Публічне управління XXI століття: світові практики та національні перспективи : збірник тез XVIII Міжнар. наук. конгресу (м. Харків, 26 квіт. 2018 р.). Харків, 2018. С. 331–334.
22. Agapova O. Building Resilience of the Ukrainian Educational System Through International Legal Protection Mechanisms. In: Nechyporuk, M., Pavlikov, V., Krytskyi, D. (eds). Integrated Computer Technologies in Mechanical Engineering-2023. ICTM 2023. Lecture Notes in Networks and Systems, Vol. 996. Springer, Cham. 2024. https://doi.org/10.1007/978-3-031-60549-9_4.
23. Тверезовська Н. Т., Касаткін Д. Ю. Міжнародні стандарти забезпечення якості освіти. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2012. Вип. 32. С. 443–448. URL: https://www.researchgate.net/publication/318018183_Miznarodni_standarti_zabezpecenna_akosti_osviti.
24. Овсянникова І. М. Щодо деяких проблемних освітніх питань судових експертів в умовах євроінтеграції. Актуальні питання судової експертизи і криміналістики : збірник матеріалів міжнар. наук.-практ. конф. з нагоди 100-річчя від дня народження М. С. Романова (Харків, 17.05.2024). Харків : ННЦ «ІСЕ ім. Засл. проф. М. С. Бокаріуса», 2024. С. 183–185.
25. Кофанов А. В. Деякі аспекти проблематики підготовки судових експертів, їх взаємодії з керівництвом та оцінки проведених ними досліджень. Криміналістичний вісник. 2013. № 2. С. 107–115.
26. Ovsiannykova I., Mykhalskyi O. Concerning some educational issues of forensic experts in the context of European integration. Rīga Stradiņš University Faculty of Law Electronic Scientific Journal of Law. Riga: RSU, 2024, Nr. 2 (29). Р. 54–60. https://doi.org/10.25143/socr.29.2024.2.54-60.
27. Palkova K., Agapova O., & Zīle A. OER as a Tool for Sustainable Development: The Ukrainian-Latvian Experience of Forensic Science Experts. European Journal of Sustainable Development, 2021. 10(3), 15. https://doi.org/10.14207/ejsd.2021.v10n3p15.
28. Kliuiev O., Agapova O., Palkova K. International projects as a new form of collaboration in the sphere of expert ensuring of justice. Archives of Criminology and Forensic Sciences. 2020. No. 2. Рр. 24–32. DOI: 10.32353.ACFS.2.2020.01.